Zasílání newsletteru

Zajímají tě novinky z e-shopu?

nakup na splatky

TOPlistgopay loga

 

 

 

 

Aktuality

  • od 22.10 prodejna uzavřena
    (dle nařízení vlády)
  • 9-16h jsme na firmě v pracovní dny
  • E-shop - expedujeme PPL
  • Servis funguje, předání venku
  • PNEUSERVIS na objednání
     přezouváme i auta, nutno se objednat

otvírací doba motoshop kolín

facebook dalfos moto

muc-off bike cleaner

dalfos

 

 

 

 



  1. Úvod
  2. Blog
  3. Pitbike poradna
  4. Jak pečovat o motocyklové řetězy
21.10.2020
Pitbike poradna

Jak pečovat o motocyklové řetězy

Řetěz má motorce důležitou funkci na přenos hnací síly od motoru na zadní kolo. Změnou počtu zubů na primárním kolečku nebo rozetě lze zpřevodovat do síly nebo do rychlosti. Změna jeden zub na primáru je jako 3 zuby na rozetě. Když dáte větší rozetu nebo menší primární kolečko, bude převodovat do síly. Do rychlosti to je přesně naopak. Ale takové převodování není předmětem tohoto článku, ale jeho správná údržba pro dlouhou životnost řetězu a ozubených kol.

Mezi jednotlivými díly řetězu, je nutná co nejmenší vůle a aby byl co nejlehčí pohyb. Z toho důvodu jsou na trhu netěsněné řetězy. Nejlépe splňují podmínky pro největší těsnost a zároveň volný pohyb. Ale jsou náročnější na údržbu a mají nižší životnost. Uplatnění těchto řetězů je hlavně na závodech.

Ale na běžné silniční motorky se vyrábí řetězy s těsnicím O-kroužkem. Lépe v nich drží mazivo a tím prodlouží životnost řetězu. Proto je to ideální volba pro běžné uživatele, kteří chtějí delší životnost a menší údržbu. O-kroužky se dělají s různými průřezy - O, X, Z, ZW. Aby takový řetěz déle vydržel, musí se správně udržovat. O-Kroužkový řetěz určitě čistit pouze přípravky, které jsou na řetězy určené. Nevhodným produktem můžeme těsnící kroužky postupně poškodit a zkrátit tak životnost. Stejně tak používat drátěný kartáč je také špatně, protože se poškodí těsnění. Po vyčištění a usušení se samozřejmě musí také správným přípravkem namazat.

Správný postup údržbu motocyklových řetězů

Čištění

Nestačí řetěz jen mazat, ale také čistit. Jelikož bez vyčištění mažete spíše tu špínu na řetězu usazenou a nedostane se mazivo všude kam má. Údržbu děláme vždy na jízdou nezahřáté motorce. Motorku zvedneme na centrální stojan a nebo na stojan pod zadní kyvku, abychom měli zadní kolo ve vzduchu a mohli jím volně otáčet. Pod motorku si můžeme dát třeba kartón, aby špína odkapávala na něj a ne na podlahu. Naneseme přípravek na čištění moto řetězů, necháme chvíli působit a očistíme kartáčem na řetěz. Prodává se také tzv. pračka na řetěz, která vyčistí dokonale mezi články díky štětinám. Určitě nepoužívat drátěný kartáč, aby jste nepoškodili O-kroužky. Po očištění nečistot, je dobré nanést ještě jednou přípravek pro čištění na řetěz a otřít do čistého hadru řetěz.

Mazání

Máme vyčištěno a po vyschnutí můžeme řetěz namazat. Doporučujeme mazat přípravky určenými pro mazání moto řetězů. Nevhodným přípravkem nemusíte docílit správného mazání řetězu. Pokud použijete jako mazivo olej ropného původu nebo vazelínu - dojde k nabobtnání o-kroužků a omezí se pohyb jednotlivých článků řetězu. Může být i mazivo méně přilnavé a při jízdě nám z řetězu vylítá, zůstane opět suchý řetěz což není dobře. Mažeme proto sprejem na řetězy na spodní straně řetězu z vnitřku. Je zbytečné řetěz přemazávat a po aplikaci maziva nechat alespoň 15min uschnout. Následně při jízdě se mazivo díky odstředivé síle roztáhne po celém článku řetězu a o-kroužkách. 
Intervaly údržby by měly být 500-1000km nebo po každém mytí a jízdě v dešti.

Správné přípravky na moto řetězy najdete v e-shopu

 

Správné napnutí řetězu na motorce

Motocyklové řetězy se postupem času opotřebovávají. Roztahují se jednotlivé články a tím se i obrušují zuby na kolečku s rozetou. Proto musíme průběžně když je potřeba řetězy dopínat. Ideální kontrola napnutí řetězu je při každém mazání. U silničních motocyklů je správné napnutí cca 3cm. U cestovních strojů a endur to jsou 4cm a více. Největší vůli je u crossek do terénu. Správný postup seřízení napnutí řetězu najdeme v uživatelské příručce. Nejčastěji to je povolení osy zadního kola a po stranác máme mechanismy pro dopnutí, musí se na obou stranách stejně aby jsme měli kolo vystředěné. Jiný způsob je u motocyklů s letmo uloženým kolem.

Jak poznat opotřebovaný řetěz?

Poznat že řetěz je opotřebovaný a je nutná výměna lze poznat vcelku jednoduše. Pohledem poznáme zda není řetěz nepravidelně vytahaný (nepravidelný průvěs), má boční vůli v článcích a za jízdy můžeme cítit šustění, vrzání i škubání. Nejčastěji to je cítit ve stupačkách. O-kroužky jsou zpuchřelé a propouštějí mazivo. V nejhorším případě jsou již popraskané válečky nebo i články! Souměrně s řetězem se opotřebuje i ozubení převodových kol. Proto se má měnit celá řetězová sada a ne jen řetěz. Jelikož původní rozety budou nepravidelně vytvarované (zuby do pily) a tím by vytahaly i nový řetěz dříve. 

Motocyklové řetězy i celé sady zakoupíte také u nás na need4moto.cz

Výměnu řetězové sady provádíme také v našem servise zákazníkům

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Nepropásněte novinky, slevy a akce!
Odhlásit odběr můžete kdykoliv

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku.
Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Motoshop

Jsme renomovaná rodinná firma,

motocykly jsou náš koníček a proto jsme
se v roce 2010 rozhodli spustit e-shop a
prodejnu s vybavením pro motorkáře.
Snažíme se nabízet kvalitní produkty
a máme individuální přístup ke
každému zákazníkovi. V nabídce se
snažíme mít jen ověřené produkty!

S výběrem rádi poradíme...


Jsme tu pro Vás

 

Ve státní svátky zavřeno.
Možno platit kartou na prodejně.

motoshop kolín

Veškerý obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem č. 121/2000 Sb a jeho kopírování bude trestně stíháno.
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz
Zpracování osobních údajů můžete ovlivnit úpravou svých preferencí ochrany soukromí.